KRAMS PÅ FGU ØRESUND
(KOST, RYGNING, ALKOHOL, MOTION, SØVN)
FGU Øresund har et stærkt fokus på vores elevers trivsel og sundhed – fordi trivsel og sundhed fremmer læring. Det hedder ”Bæredygtigt Sundhedslederskab” Når elever tager lederskab over egen KRAMS, stimuleres deres grundlæggende forudsætninger for både faglig og social udvikling og læring.
Den kollektiv samskabelse hjælper vores elever til at leve bevidste sunde liv. KRAMS er fundamentet for fysisk og mental sundhed. Er der ubalancer i et eller flere søjler over en periode vil adfærden påvirkes mærkbart. Elever kan blive misforstået og misforstå sig selv. Konsekvensen er, at elev- og læringsforudsætningerne blive presset ud af form, mens trivslen daler. Et ubalanceret KRAMS giver de velkendte og forebyggelige fysiske og mentale livsstilssygdomme. Omvendt kan KRAMS hurtig ændres til det bedre.
Med en stærk fælles indsats og ansvarlighed mellem elever, medarbejdere, ledelse og bestyrelse kan vi sammen opbygge vigtige grundforudsætninger og vaner, der fremmer læring og trivsel, som forbedrer både livsstil og livskvalitet.
Når KRAMS balancerer, vil den enkelte elev opleve at stå stærkere i mødet med sig selv, og omverden, fordi energien, selvværdet og selvrespekten løbende justeres. Målet er, at vores elever lever bevidste liv, og kan justere egen KRAMS lidt hver dag. Effekten af indsatser bliver: Stabiliseret energiniveau og fysisk, kognitivt, emotionelt, mentalt og socialt, hvilket påvirker de øvrige elementer der indgår i elevernes trivsel og i læringsrummet: positive emotioner, engagement, relationer, mening og at evnen til at mestre mere.
FGU Øresunds mål for arbejdet med KRAMS er, at vi som skole holder fokus på KRAMS i forskellige sammenhænge. Emnedage, bevægelse om fredagen, events og ikke mindst i undervisningen. Målet er at KRAMS integreres i FGU Øresunds DNA. Som skole kan vi bidrage når vi har eleverne, men målet er at elevernes selv kan skure på deres egen KRAMS – også i weekend og ferie – resten af deres liv.
Mange af vores elever sover for lidt; og søvn er en væsentlig faktor når vi taler motivation, energi og deltagelsesmuligheder. Derfor arbejder vi ligeledes med elevernes handlekompetence (tage ansvar for eget liv, bidrage til fællesskabet, tage initiativer, engagement) Vi har fokus på elevernes mentale sundhed, alt sammen for at styrke elevernes læring, deres livsduelighed og dermed skabe tro på at alle kan noget – der er en vej for alle til et aktivt, sundt og meningsfuldt liv.
Vi er kun værter for vores elever i en periode, men målet er klart. De skal naturligvis have læring og viden med fra FGU Øresund, som øger deres muligheder for job eller uddannelse. For nogen er det de almene fag der trækker, for andre et det værktøj, maskiner og det praktisk håndværk der giver mening. Kombinationen styrker elevernes muligheder; og sammen med det hele menneske med styr på KRAMS, handlekompetence, personlig kompetence (selvværd osv.) og sociale kompetencer (samspillet og fællesskaber) øger vi vores elevers muligheder fremadrettet – der er en vej for alle vores elever.